Totul despre asimilarea calciului

Ultima modificare: 25.09.21

 

Lipsa de calciu este o afectiune des intalnita la orice varsta, atat la copii, cat si la persoanele in varsta, si este important sa o tratezi cu seriozitate, asigurand doza zilnica necesara, chiar cu suplimente, pentru o viata sanatoasa si lipsita de griji.

 

Foarte multe persoane sufera de lipsa de calciu si, daca nu este tratata corespunzator, poate conduce la alte afectiuni mai grave, care iti pot afecta sanatatea si stilul de viata. In acest articol vei gasi informatii despre rolul calciului in organism, care este necesarul zilnic, care sunt sursele importante de calciu in alimentatie si ce suplimente de calciu asimilabil poti gasi. 

 

Ce este calciul si care este rolul lui in organism?

Calciu este un nutrient foarte important pentru buna functionare a organismului uman, avand o pondere de aproximativ 2%. Cea mai mare parte, in proportie de 99% se afla depozitata in sistemul osos, dar si in dinti, fiind sub forma de fosfat sau citrat de calciu. Daca ar fi sa dam anumite cantitati, sistemul osos contine aproximativ un kilogram de calciu.

De asemenea, calciul prezent in sange si in lichidul extracelular trebuie sa fie in echilibru cu cel din oase. Rolul acestuia in organism este esential, fiind implicat in multe functii biologice, cum ar fi: contractia musculara, transmiterea impulsului nervos, coagularea sangelui etc.

 

Care sunt beneficiile aduse de calciu organismului?

Dar sa vedem mai pe larg cum ajuta calciul la buna functionare a organismului:

  • Regleaza presiunea arteriala, ajuta miocardul sa functioneze corect;
  • Prin intermediul acestuia, musculatura raspunde la comenzile date de sistemul nervos;
  • Este foarte important pentru coagularea sangelui;
  • Cu ajutorul acestuia se regleaza si se activeaza anumite enzime;
  • Are rolul de a permite trecerea ionilor la nivel celular;
  • Ajuta sistemul endocrin, avand rolul de a echilibra nivelul anumitor hormoni;
  • Intareste sistemul imunitar;
  • Ajuta la buna dezvoltare a sistemului osos, precum si a dintilor;
  • Activitatea cerebrala este si ea mult influentata de acest mineral etc.

 

Care este doza zilnica recomandata de calciu?

Necesarul de calciu este in functie de varsta si anume:

  • Pentru copii este necesar un aport zilnic de 1300 mg;
  • La adulti, necesarul zilnic este mai mic, de aproximativ 1000 mg pe zi;
  • Odata cu inaintarea in varsta, creste si aportul zilnic, pana la 1200 mg, la femei incepand cu varsta de 50 de ani, iar la barbati cu 70 de ani.

Doar aproximativ o treime din cantitatea ingerata de calciu este absorbita de organism, restul fiind eliminat prin fecale.

 

Ce simptome ai la lipsa de calciu?

Asa cum ai vazut mai sus, acest mineral ajuta organismul in foarte multe procese, iar o lipsa calciu severa poate conduce la evenimente grave. Aceasta lipsa se mai numeste si hipocalcemie si poate fi cauzata de mai multi factori, precum:

  • Aportul zilnic este scazut;
  • Absorbtie deficitara la nivel intestinal;
  • Deficit de vitamina D;
  • O serie de afectiuni: pancreatita acuta, insuficienta renala etc.

Sunt si o serie de medicamente care pot provoca pierderi de calciu, si anume: glucocorticoizi (prednison, dexametazona etc.), diuretice (furosemid fiole etc.) sau poti ajunge la un deficit in urma unei intoxicatii cu anumite substante (citrati, fluoruri etc.).

Dar sa vedem lipsa de calciu, simptome:

  • Poti sa ai palpitatii sau chiar tulburari de ritm cardiac;
  • Ameteli;
  • Crampe musculare;
  • Sa iti amorteasca membrele;
  • Dureri intense de cap;
  • Tulburari ale ciclului menstrual;
  • La o cadere de calciu severa pot sa apara pierderi de memorie si chiar stari de lesin.

Asa cum am vazut mai sus, exista o legatura stransa intre asimilarea de calciu si vitamina D3. Ai mai jos o lista lipsa vitamina D3 simptome

  • Stari de oboseala;
  • Dureri la nivelul sistemului osos;
  • Spasme sau crampe musculare;
  • Depresie sau alte tulburari de dispozitie etc.

In caz ca te confrunti cu aceste simptome, este bine sa mergi la medic si sa-ti faci o serie de analize pentru a vedea daca nu ai calciu ionic scazut sau deficit de vitamina D3. 

 

Ce alimente sunt bogate in calciu?

Cea mai important resursa de calciu o reprezinta lactatele, dar mai sunt si altele precum: fasole, brocoli, tofu, migdale, seminte de susan, alune, sardine cu tot cu oase din conserva, patrunjel, smochine, busuioc, menta etc.

Pe langa acestea, trebuie sa stii ca sunt si o serie de alimente si bauturi care favorizeaza eliminarea calciului din organism, si sa ai grija cum le consumi: sarea in exces, cafea, ceaiul verde si negru, cola, alcoolul, bauturile carbogazoase etc.

Ce suplimente de calciu sunt?

Daca ai lipsa de calciu si nu reusesti prin alimentatie sa iti asiguri necesarul zilnic, atunci poti sa iei si suplimente cu calciu, dar este bine sa consulti un medic, fiecare avand indicatiile si caracteristicile sale.

  • Carbonat de calciu – este un produs ieftin si la indemana oricui, care are o cantitate mare de calciu elementar. Se gaseste pe piata, in multe dintre preparate, dar are nevoie de o buna absorbtie la nivel intestinal. Astfel, carbonatul de calciu se ia dupa masa si nu este recomandat persoanelor care au aclorhidrie sau urmeaza un tratament cu antiacide.
  • Calciu lactic – este foarte popular printre persoanele care au lipsa de calciu, iar comprimatele contin o doza mai mica de calciu elementar. 
  • Gluconat de calciu – contine, de asemenea, o doza mai mica si este foarte eficient in crizele de calciu, daca se administreaza intravenos. Este un calciu asimilabil rapid cu foarte bune rezultate. In caz ca nu ai unde sa iti faci injectie intravenoasa si vrei sa bei o filola de calciu gluconic, actiunea acestora este mult intarziata si foarte mica. 

Indiferent spre ce tip de supliment optezi, ai grija si la vitamina D3 care ajuta la fixarea acestuia. Sunt, de asemenea, si suplimente mai complete ce contin si alte minerale precum: calciu magneziu zinc, calciu cu D3 etc.

 

Calciu in sarcina

Calciu in sarcina este foarte important pentru a-i asigura fatului aportul zilnic necesar in buna dezvoltare. Analizele de sange sunt bine-venite in acesta perioada si medicul, in urma citirii acestora, iti poate prescrie anumite vitamine prenatale, dar si alte suplimente ce contin minerale. 

Daca nu poti sa iei pastile, poti sa alegi si calciu efervescent, mult mai usor de suportat, atat de cei mici, cat si de adulti. Trebuie in permanenta sa ai grija sa iei calciu asimilabil daca suferi de carenta, iar analizele de sange facute anual pot oferi date exacte si pot preveni afectiuni mult mai grave. 

 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu

DMCA.com Protection Status