Tot ce trebuie sa stii despre dieta mediteraneana

Ultima modificare: 25.09.21

 

Dieta mediteraneana reprezinta un regim care presupune consumul de alimente slabe in grasimi, dar suficient de bogate in vitamine, minerale, antioxidanti, proteine si multe alte substante benefice. Ea te ajuta sa iti mentii sanatatea si sa pierzi din kilogramele in plus.

 

Daca vrei sa urmezi o dieta care sa fie cat mai simplu de tinut si care sa nu impuna restrictii prea mari, atunci ti-o recomandam pe cea mediteraneana. Mai multe detalii cu privire la ea vei afla in cele ce urmeaza. 

 

Ce este dieta mediteraneana

Regimul alimentar care insoteste aceasta dieta e unul specific tarilor de prin zona Marii Mediteraneene (Grecia, Spania, Franta, Italia), unde se consuma multe fructe de mare, peste, ulei de masline si tot felul de alte alimente care-i dau corpului vitamine, minerale, antioxidanti, fibre si multe alte substante benefice.

Aceasta dietă e una foarte sanatoasa, care pe langa faptul ca ajuta la pierderea kilogramelor in plus, contribuie si la prevenirea unor boli precum AVC, diabet de tip 2 sau deces prematur. 

Daca vei vedea un meniu dieta mediteraneana, iti vei da seama de faptul ca se bazeaza in principal pe consumul de fructe si legume, grasimi sanatoase, lactate cu un continut redus de grasimi si carne slaba.

Daca te hotarasti sa tii un astfel de regim alimentar, produsele de baza, pentru a face mancare de dieta, sunt: legumele, fructele, pestele, uleiul de masline, leguminoasele, nucile si semintele, cartofii, cerealele integrale sau ierburile aromatice. 

Sunt permise, insa cu moderatie intr-un meniu zilnic, urmatoarele: oua, branzeturi, iaurturi si carne de pasare. 

Pentru a-ti face o idee cat mai clara cu privire la ce ar trebui sa eviti, tine la distanta, cand vine vorba de idei meniuri zilnice: mancarea procesata, uleiurile si cerealele rafinate si bauturile indulcite cu zahar. 

Beneficii

Daca alegi sa consumi alimente care se regasesc in retete regim alimentar mediteranean vei avea parte de avantaje precum:

  • ajuta la pierderea kilogramelor in plus si apoi la mentinerea unei greutati normale;
  • contribuie la mentinerea glicemiei si colesterolului in parametri normali, gratie consumului de alimente slabe in grasimi;
  • reducerea riscului de aparitie a bolilor cardiovasculare, deoarece intr-un astfel de meniu de slabit vei avea alimente cu un continut ridicat de grasimi monosaturate si Omega-3;
  • imbunatateste sanatatea oaselor, pentru ca hrana mediteraneana contine mult calciu;
  • protejeaza impotriva diverselor tipuri de cancer, deoarece mancarea consumata e bogata in antioxidanti.

 

Dezavantaje si contraindicatii

Un meniu pentru slabit care face parte din aceasta dieta, daca nu e ales in asa fel incat sa fie cat mai echilibrat, poate duce la carente nutritionale, iar acestea pot da: ameteli, tulburari digestive, iritabilitate sau dureri de cap. 

Mediteraneana e cunoscuta ca fiind mai mult o dieta cu fructe si legume, iar in cazul ei consumul de lactate e unul redus. Acest lucru poate afecta organismul pe termen lung, din cauza lipsei de calciu. 

La fel ca in cazul oricarui regim alimentar, daca dupa o perioada, daca treci de la mancare mediteraneana la una normala, risti sa pui inapoi kilogramele date, daca nu ai grija. 

Sunt unele retete dieta mediteraneana care includ consumul de fructe de mare, motiv pentru care se poate acumula o cantitate mai mare de mercur in organism. Pentru a evita asta, variaza cat mai mult sau inlocuieste-le cu alte carnuri.

In eventualitatea in care ai o problema de sanatate si nu stii sigur daca iti va face bine sau nu dieta mediteraneana, cel mai bine ar fi sa iti intrebi medicul. El va sti sa te indrume in directia cea buna si sa-ti spuna exact ce e mai bine pentru tine. 

 

Exemple de meniuri zilnice

Pentru a-ti fi simplu sa intelegi cum functioneaza aceasta dieta si sa stii exact ce trebuie sa mananci, iti prezentam un meniu sănătos, pentru o saptamana:

  • Ziua 1

Micul dejun ar putea sa fie format astazi dintr-un iaurt grecesc cu fructe de padure si eventual o lingurita de miere. Prima gustare o poti lua din cateva migdale, iar pentru pranz opteaza pentru retete mediteraneene precum ton cu legume si sos vinaigrette. A doua gustare ar putea fi formata din cateva masline, iar pentru cina, pregateste un piept de pui cu legume sote si alac. 

  • Ziua 2 

Incepe-ti ziua mancand un ou fiert, o felie de paine integrala si un fruct, apoi la gustarea dinainte de pranz poti sa servesti fistic. Pentru masa din mijlocul zilei poti alegere retete de dieta ca salata de linte cu ardei copti, rosii uscate, capere si otet balsamic. Gustarea de dinainte de cina va fi formata astazi din humus cu legume, iar ultima masa a zilei din somon cu quinoa si legume.

  • Ziua 3

Branza ricotta cu nuci si fructe va constitui prima masa a zilei. Dupa, urmeaza gustarea, mai exact putin naut copt. La pranz opteaza pentru retete pentru dieta precum salata tabouleh cu paine integrala sau supa de pese cu cartofi. Gustarea de astazi poate fi ceva mai consistenta. Poti sa pregatesti frigarui cu mozzarella, rosii cherry si busuioc. La cina, serveste pui la cuptor sau pe gratat, cu gnocchi si salata verde. 

  • Ziua 4

Dieta mediteraneana incepe astazi cu un mic dejun format din fructe la alegere si doua felii de branza brie, si continua cu o gustare, care e din caju si fructe uscate. Pentru pranz, pregateste o supa de legume cu paine integrala, iar pentru a doua gustare masline, castraveti, rosii si putina branza. La cina, vei putea manca peste alb, la cuptor, cu usturoi si ulei de masline, alaturi de zucchini sau cartofi dulci.

  • Ziua 5

Omleta cu rosii si masline va constitui micul dejun al acestei zile. Dupa, vei putea manca doua smochine cu unt de arahide, apoi, pentru un pranz mediteranean, serveste o salata de fasole alba, legume, masline si piept de pui. Ultima gustare poate fi formata din o piersica si un iaurt, iar cina din frigarui cu creveti si varza de Bruxelles. 

  • Ziua 6

Micul dejun de astazi va cuprinde o omleta cu legume si arpagic verde, branza feta si o felie de paine integrala. Gustarea de dimineata va fi un iaurt grecesc, iar pranzul o portie de quinoa cu pui, branza feta si legume. Gustarea din a doua parte a zilei poate fi formata din humus cu legume, iar cina din fructe de mare cu broccoli, quinoa, rucola si fenicul.

  • Ziua 7

Pentru micul dejun, pregateste frittata cu legume, iar la gustarea dinaintea pranzului serveste cateva fructe de padure. La pranz, ai nevoie de un mic platouas care sa contina: somon afumat, legume crude, capere, crackersi integrali si lamaie. Gustarea dinaintea cinei poate fi un avocado, cu sare si lamaie, si castraveti, iar pentru cina poti servi midii in sos rosu. 

E posibil ca unele retete sa-ti fie necunoscute, insa, daca te vei documenta, vei vedea ca nu e nimic foarte complicat. Da, nu vorbim de ingrediente pe care le ai mereu in bucatarie, dar, vei vedea ca nici nu sunt foarte greu de procurat. 

Aceasta dieta va da rezultate si mai rapide daca e insotita se exercitii fizice, daca mai consumi si cafea verde pentru slabit sau ceaiuri. 

 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu

DMCA.com Protection Status